18.03.2007 12:03:28
В Третьяковской галерее на Крымском валу открылась выставка к 120-летию Александра Волкова (1886-1957), русско-узбекского авангардиста, автора знаменитой "Гранатовой чайханы" из постоянной экспозиции Третьяковки. Около 200 картин и рисунков собрали на первую за последние сорок лет полноценную ретроспективу в Москве из нескольких крупных музеев обеих столиц и коллекции семьи художника.
Третьяковка, Русский музей, Музей Востока, где в 1967-м прошла большая выставка, с которой и началось второе (посмертное) рождение малоизвестного дотоле в России ташкентского художника, музей-заповедник "Новый Иерусалим" – образ Александра Волкова получился собирательный, но неполный. Из музеев Ташкента и Нукуса не привезли ничего. А там Волков, уроженец Ферганы, который большую часть жизни прожил и проучительствовал в Ташкенте, получив официальное звание народного художника Узбекистана и неофициальный титул создателя узбекской школы модернизма, по слухам, самый лучший. Однако третьяковская ретроспектива все же вышла большой, и судя по ней, история Александра Волкова была на первый взгляд типичной для советского авангардиста. Вот ранний Волков, поучившийся в мирискусническом Петербурге, но сбежавший в более авангардный по тем временам Киев – приобщаться к достижениям художественного прогресса и любоваться врубелевскими фресками во Владимирском соборе. Загадочно-витражная "Персиянка" выглядит, как если бы "Царевну-Лебедь" раскрасил в нахальные кричащие цвета какой-нибудь бубнововалетовец, а пейзажи середины 1910-х с формами, разламывающимися на треугольники, говорят о поисках своего варианта кубизма. Тут бы ему и рвануть в Париж, а Волков в 1916-м возьми да и вернись в родной Туркестан. Впрочем, тогда многих тянуло на Восток: Павел Кузнецов двинул в киргизские степи, а Мартирос Сарьян – в неродную Армению.
|
16.05.2009 22:12:08
Crisis eating in France, the land of haute cuisine
Bargain-hunters in a grocery store northeast of Paris squint as they scan figures stamped on shrink-wrapped chunks of Gruyere and bags of green olives. They're not zeroing in on the price, certain to be low in a place that specializes in surplus goods offloaded from big-name supermarket chains. They want the "use by" date.
Just one day remains before the cheese is past its prime. The olives hav.....
|
24.10.2008 11:41:38
Vladimir Andreenkov - «GEOMETRY OF LIFE»
“Vladimir Andreenkov, adhering to visible mathematics and clear-cut forms in their perfection, is not locking the space of life but is wonderfully transforming it beyond blurred human consciousness. He succeeds to make an exact from an approximate and he makes you, if not to think, at least to get mobilized internally. As a rule, a person focuses simply looking at a direct line. Line - step. Step .....
|
24.05.2007 23:07:53
Sotheby's Opens Moscow Office and Appoints Director
In a ceremony today William F. Ruprecht, President and Chief Executive Officer of Sotheby's, announced that Sotheby's has opened an office in Moscow and appointed Mikhail Kamensky as Managing Director. Mr Kamensky, a former Director and Presidential Advisor to the Bank of Moscow, will direct the company's efforts in Russia, whose collectors are increasingly becoming one of the world's most importa.....
|
05.04.2007 21:25:28
Gallery Shazina presents from 19 April to 19 May 2007 personal exhibition dedicated to 105 years of Ivan Titov
Ivan Titov’s artistic realism is like a good documentary film; good meaning genuine, unvarnished. Life as it is.
Painting, which reflects the melting time, but doesn’t permit to forget. Painting, which gives a wonderful possibility to unwind the time back, and look more attentively into the eyes of Abkhazian boy in a red hood. The eyes with such a dignity, so wise, that you want to ask “Do you .....
|
04.03.2007 22:49:57
Chloe Piene Opens at Witte de With
Witte de With proudly presents the first solo exhibition in the Netherlands of Chloe Piene (born 1972 in Stamford, USA). The exhibition features a selection of Piene's recent drawings and videos, and will be accompanied by a publication featuring texts that explore distinctive aspects of her work, such as the role of sound, the performative nature of drawing, and the interplay of fear and fantasy......
|
1 2 |
|